Pelakon serba boleh Amerul Affendi telah mencipta legasi tersendiri selepas lebih 10 tahun mengukuhkan nama dalam industri filem tanah air bersama pelakon-pelakon hebat seperti Sharifah Amani, Bront Palarae dan Zahiril Adzim. Walaupun kebanyakan watak yang dilakonkan hanya watak pembantu, namun bakat Amerul berhasil memikat ramai penonton.

Selain beraksi di hadapan kamera, kehebatan bekas pelajar Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) ini di pentas teater juga tidak dapat disangkal memandangkan dia terlebih dulu aktif sebagai pelakon teater sebelum membuat kemunculan di kaca TV dan layar perak.

Sayangnya, sesetengah stesen TV membuat keputusan untuk menggugurkan nama Amerul dari naskhah mereka kerana tidak memenuhi kriteria yang diperlukan dan kekurangan pengikut di laman Instagram. Akhirnya anak seni kelahiran Temerloh, Pahang ini membuat keputusan untuk menjadikan lakonan sebagai hobi dan mengutamakan sektor pertanian.

Bagaimanapun, tahun demi tahun nama Amerul terus melonjak naik dengan persembahan lakonan memukau serta penjiwaan setiap watak yang dijayakan. Siapa sangka Amerul turut mengejutkan ramai apabila ‘dilamar’ penyanyi terkenal, Yuna untuk membintangi video muziknya, “Blank Marquee”.

Jadi kali ini MissMynah ingin ‘highlight’ beberapa variasi watak yang pernah dilakonkan oleh Amerul Affendi dalam naskhah filem.

Aman (“Prebet Sapu”)

prebet sapu a

Berlatarkan bandar raya Kuala Lumpur, filem hitam putih ini menceritakan watak seorang pemandu ‘e-hailing’ bernama Aman yang berdepan kepayahan untuk meneruskan hidup selepas kematian bapanya. Diberi kepercayaan untuk menggalas watak utama, Amerul tidak menafikan bahawa dia berdepan cabaran untuk memastikan wataknya kelihatan asli dan tidak nampak seperti berlakon. Tambahan pula filem ini banyak menggunakan ‘non verbal communication’, namun karisma Amerul berjaya membawa impak dalam jalan cerita filem yang mewakili Malaysia pada Anugerah Academy (Oscars) ke-94 ini.

Yem (“Hantu Mok Joh”)

13

Buat pertama kalinya, Amerul melakonkan watak yang memerlukannya bertutur dalam loghat Kelantan serta menjadi penari tarian Melayu tradisional, Mak Yong. Sedutan video itu sahaja telah mendapat reaksi positif daripada wargamaya. Menurut Amerul, ini bukan sahaja cabaran baru buatnya, tetapi juga pengalaman paling menyeramkan ketika menjalani penggambaran filem komedi seram ini.

Adi (“Crossroad: One Two Jaga”)

Dlr0sRmV4AAcDYQ

Kemunculan Amerul sebagai gangster bernama Adi dalam filem arahan Namron ini sekali mencuri tumpuan penonton dengan lakonannya yang bersahaja dan penuh bertenaga. Lebih membanggakan, Amerul berjaya merangkul trofi Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik pada acara Anugerah Festival Filem Antarabangsa ASEAN (AIFFA) 2019, manakala Namron membawa pulang trofi Pengarah Terbaik. Selain itu. filem ini turut dinobatkan sebagai Filem Terbaik pada Festival Filem Malaysia Ke-30 (FFM30).

Toyu (“Terbaik Dari Langit”)

str2 aklangit1 mt 1

Sudahkah anda menonton filem “Terbaik Dari Langit” yang menggandingkan ramai pelakon hebat tanah air? Menerusi filem ini, Amerul membawa watak seorang guru yang sering merendah diri. Buat makluman lanjut, Amerul mendapat pengiktirafan meluas sejak di melakonkan watak Toyu, yang akhirnya melayakkan Amerul untuk memenangi anugerah Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik di Festival Filem Malaysia Ke-27 (FFM27). Malah watak Toyu amat dekat di hati peminat hinggakan ramai yang menggelar Amerul sebagai Toyu hingga ke hari ini.

Azman (“Pekak”)

EnpfSpcVEAEuBdb

Antara cabaran terbesar dalam kerjaya lakonan Amerul adalah melakonkan watak penagih dadah dalam filem “Pekak”. Pelbagai persiapan yang telah dilakukan termasuk meninjau sendiri kegiatan golongan itu di ibu kota bagi mendapatkan gambaran sebenar mereka yang akhirnya ‘dihidupkan’ dalam watak Azman. Keberkesanan watak dan filem ini juga wajar untuk dijadikan iktibar bagi membuka mata masyarakat, terutamanya golongan muda.

Mat Yam (“Polis EVO”)

MV5BMTNlYmZjN2EtNDA5NS00YTVmLTk4YjEtYmI1NjQ5NWViMzM4L2ltYWdlL2ltYWdlXkEyXkFqcGdeQXVyNjY0NzAyNTI@. V1 FMjpg UX1000

Biarpun pengarah Ghaz Abu Bakar membuat keputusan untuk menukar wataknya daripada lelaki Siam yang serius kepada watak lelaki lembut pada saat-saat akhir, namun Amerul berjaya membawa watak bernama Mat Yam itu dengan begitu baik. Hingga kini, keunikan watak Mat Yam yang mencuit hati masih segar dalam ingatan penonton.