Penyanyi Nikki Palikat berusaha sehabis baik untuk membuat persembahan pada malam separuh akhir program Gegar Vaganza musim kelapan (GV8) walaupun baru keluar dari hospital minggu lalu.

Menurut Nikki, dia perlu gagahkan diri untuk berlatih dan menghafal lirik lagu “Puncak Kasih” nyanyian asal Ziana Zain ketika terlantar di hospital akibat kepenatan.

“Persediaan minggu ini bukan seperti yang saya bayangkan, tetapi saya cuba lakukan yang terbaik. Saya gagahkan diri meminjam pen jururawat dan terbalikkan kertas resit lama menulis lirik lagu persembahan.

“Sambil terlantar, saya cuba hafal lirik. Sejujurnya, bukan senang. Kebiasaannya saya suka hafal sambil makan longan, atau basuh pinggan di rumah, atau bawak kereta.

“Kali ini sambil cuba berehat sebanyak yang mungkin tanpa cuba “memaksa” diri cepat sembuh. Itu menjadi tekanan sebenarnya, dan kita semua mampu untuk lakukan yang terbaik,” katanya.

Bagaimanapun, segala penat lelah membuahkan hasil apabila penyanyi kelahiran Amerika Syarikat itu berjaya melayakkan diri ke pentas akhir GV8 bersama lima orang finalis lain.

Nikki bakal mempersembahkan tiga buah lagu iaitu “Terasing” nyanyian asal Allahyarham Sudirman, “Mengapa” (Duet Bersama Idayu) dan Gangnam Style (battle Suki Low).