Tahun Baru Cina bakal menjelang tiba dan mengikut tradisi sejak dahulu, masyarakat Cina akan berkumpul bersama keluarga bagi mengadakan jamuan makan malam atau ‘reunion dinner’ pada malam sebelum perayaan itu.

Lazimnya masyarakat Cina akan pulang ke kampung atau ziarah menziarahi keluarga dan rakan-rakan bagi mengadakan jamuan tersebut. Bagi yang tak berpeluang untuk pulang ke kampung, mereka akan makan di restoran yang menawarkan pakej makan besar.

Jadi mari kita lihat makanan-makanan yang wajib dihidangkan sempena Tahun Baru Cina. Lebih istimewa, setiap hidangan ada simboliknya tersendiri.

Yee Sang

271348982 378881154001667 1909510099257325464 n 1
Foto: The Fat Fish

Tanpa Yee Sang, memang tak lengkap sambutan Tahun Baru Cina memandangkan ia adalah hidangan simbolik setiap kali tibanya perayaan tersebut. Seperti ramai sedia maklum, hidangan ini adalah sejenis salad yang mengandungi pelbagai hirisan sayuran dan kepingan ikan mentah. Malah ia juga mempunyai maksud dan simbolik tersendiri iaitu kemewahan, kemakmuran dan kebahagiaan.

Mi Panjang Umur

nodo
Foto: Hip Foodie Mom

Seperti namanya, hidangan ini merupakan simbolik kepada kebahagiaan dan umur yang panjang sejak Dinasti Han lagi. Selain Tahun Baru Cina, mi panjang umur atau ‘yi mein’ juga sering dihidangkan bersempena sambutan hari jadi. Cara makan mi panjang umur adalah anda perlu makan dari hujung ke hujung tanpa memutuskannya ketika makan, jika tidak, permintaan anda tidak akan tertunai.

Ladu

ezgif.com gif maker 3
Foto: The Woks of Life

Jika anda penggemar makan Jepun, pasti anda pernah makan gyoza kan? Dalam bahasa Mandarin, gyoza dipanggil jiaozi. Tiada beza pun, kedua-duanya adalah ladu. Bagi mereka yang meraikan Tahun Baru Cina, ladu merupakan hidangan yang memberi simbolik kekayaan. Variasi inti ladu ialah daging cincang, ketulan udang, ikan dan sayur. Anda boleh menyediakan ladu mengikut cita rasa sendiri iaitu dengan merebus, mengukus, goreng atau bakar.

served alexandraskitchen 1

Ikan sering menjadi hidangan utama ketika ‘reunion dinner’ diadakan. Untuk pengetahuan semua, sebutan ikan dalam bahasa Cina iaitu yú membawa maksud tuah, kelimpahan dan keuntungan pada tahun yang mendatang. Cara menyediakan ikan yang terkenal dalam masyarakat Cina adalah dengan cara mengukus atau stim kerana ia membawa makna tuah yang melimpah-ruah. Antara jenis ikan yang sering menjadi pilihan ialah bawal, kerapu, siakap dan ‘chinese mud carp’.

Popia

Air Fryer Spring Rolls 23 2
Foto: HWC Magazine

Popia sememangnya terkenal di serata Asia dengan pelbagai nama dan cara penyediaan mengikut negara masing-masing. Ia sering menjadi hidangan pembuka, sarapan pagi atau minum petang. Intinya pula ialah sayur, daging atau sesuatu yang manis. Jadi apa sinonimnya popia dengan Tahun Baru Cina? Untuk pengetahuan, masyarakat Cina percaya bahawa ia adalah hidangan yang menandakan kekayaan.

Kek Beras Pulut

Nian Gao 9
Foto: Healthy Nibbles

Seperti perayaan kaum lain, pelbagai jenis manisan turut menjadi sebahagian daripada hidangan wajib Tahun Baru Cina, termasuk kek beras pulut atau ‘nian gao’. Mengikut kepercayaan masyarakat Cina, ‘nian gao’ bermaksud ‘semakin tinggi tahun demi tahun’. Antara bahan yang digunakan untuk membuat kek beras pulut ialah pulut beras, kansui, gula, buah berangan, kurma Cina dan daun bunga teratai.

Bebola Pulut Manis

Tang Yuan
Foto: Souper Diaries

Bebola pulut manis tidak jauh beza dengan ladu, cuma ianya berbentuk bulat dan dibuat menggunakan tepung pulut seakan mochi. Seperti ladu juga, ia boleh dihidangkan dengan pelbagai jenis inti seperti bijan, kacang atau manisan-manisan lain yang cair dalam mulut anda apabila dimakan. Wah.. boleh terasa kelazatannya! Memang menarik, tambah lagi dengan bebolanya yang berwarna warni. Hidangan ini memang wajib disajikan ketika ‘reunion dinner’ kerana ia dikaitkan dengan hubungan kekeluargaan yang erat.

Buah limau

mandarin oranges 361980683
Foto: Taste of Home

Sempena Tahun Baru Cina, buah-buahan tidak ketinggalan untuk dijamu pada ‘reunion dinner’, terutamanya buah oren. Oleh sebab ia berbentuk bulat dan warna keemasan, buah oren seringkali dikaitkan dengan lambang kemewahan dan kejayaan. Selain itu, ada kepercayaan yang mengatakan lebih baik memberi limau mandarin dengan daun kerana ia melambangkan panjang umur.