Lebih sedekad mengukuhkan nama dalam dunia seni tanah air, pelakon berbakat besar Amerul Affendi dilihat semakin menjadi rebutan produksi perfileman yang ingin bekerjasama dengannya.

Pemilik nama lengkap Mohd Amerul Affendi Mohd Mawardi itu berbesar hati kerana diberi kepercayaan untuk menggalas watak utama menerusi filem arahan Muzzamer Rahman berjudul “Prebet Sapu”.

“Perasaannya agak mendebarkan sebab ini kali kedua saya membawa watak utama dalam karya filem selepas “Mencari Rahmat”. Sebelum ini saya membawa watak utama di pentas teater dan televisyen.

“Biarpun agak sukar kerana jalan ceritanya berat, tetapi saya berpuas hati dengan lakonan saya kerana kami semua melalui proses yang betul dan telah menjalani latihan di bawah bimbingan guru lakonan,” katanya yang ditemui di majlis tayangan perdana “Prebet Sapu” di TGV Cinemas, 1 Utama, Petaling Jaya.

Menurut pelakon yang berasal dari Temerloh, Pahang itu, antara cabaran yang dihadapi sepanjang terlibat dengan produksi filem ini adalah dari segi watak yang memerlukannya untuk kelihatan asli memandangkan jalan cerita filem berkait rapat dengan situasi semasa.

Bagaimanapun, Amerul tidak berdepan masalah untuk mencapai keserasian bersama pelakon gandingannya, Lim Mei Fen memandangkan kedua-dua mereka didedahkan dengan suasana pembelajaran di Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan (ASWARA).

FF870AD2 B7B7 4367 95F9 3C07BEEEAFF8
Amerul Affendi mudah serasi dengan Lim Mei Fen

Tambah Amerul lagi, keputusan FINAS memilih filem yang menelan belanja sebanyak RM500,000 ini untuk mewakili Malaysia bagi kategori Filem Cereka Antarabangsa Terbaik pada Anugerah Akademi (Oscar) Ke-94 tahun depan masih menjadi tanda tanya buatnya.

Dalam pada itu, Amerul berharap “Prebet Sapu” dapat membuka mata pemimpin dan masyarakat di Malaysia agar sama-sama dapat membawa perubahan yang lebih baik kepada negara.

Pelakon itu mengakui tidak takut untuk ‘bersuara’ menerusi filem tersebut memandangkan mesej yang hendak disampaikan dibuat secara halus tentang konflik yang berlaku dalam negara.

“Saya dah bersedia untuk filem ini dipertontonkan di Malaysia kerana makin hari kita dapat lihat generasi muda hidup dalam tekanan. Bukan sahaja golongan muda, bahkan golongan berusia hari ini juga hidup tertekan disebabkan situasi politik dan ekonomi negara.

“Jadi saya rasa filem ini harus ditonton oleh masyarakat di luar sana agar kita sama-sama dapat lihat kehidupan kita dan berubah ke arah kebaikan,” katanya.

“Prebet Sapu” mengisahkan kehidupan seorang anak muda bernama Aman yang bergelut untuk menjalani kehidupan di Kuala Lumpur sebagai pemandu prebet sapu.

Setelah empat tahun ‘diperam’, filem ini akhirnya bakal menemui penonton di pawagam pada 16 Disember 2021.