Nama Beto Kusyairy menjadi buah mulut netizen susulan sebuah video yang memaparkan pelakon itu melakukan aksi lagak ngeri dibakar untuk menjayakan babak karya terbarunya, “Halimun” tular di media sosial.

Video itu dikongsi oleh pelakon Nabila Huda, yang mengagumi rakan pelakonnya dan berpendapat Beto perlu diberikan pujian kerana untuk melakukan aksi tersebut memerlukan keberanian yang sangat tinggi.

Beto atau nama sebenarnya Nurkusyairy Zakuan Osman menjelaskan dia yang memohon pada kru produksi untuk melakonkan babak itu sendiri tanpa bantuan pelakon aksi lagak ngeri yang telah disediakan.

“Penerbit dah sediakan mereka yang arif dalam hal ini. Kumpulan pelakon aksi lagak ngeri profesional yang telah ditubuhkan.

“Dah disediakan juga ‘stunt double’ untuk ‘jadi’ saya tetapi saya yang mohon nak buat sendiri. Kenapa? Ah adalah sebabnya.

“Ini BUKAN bermakna yang seorang pelakon memang kena buat babak yang berisiko tinggi sebegini ‘sendiri’ untuk diangkat menjadi pelakon yang baik atau kononnya ‘real actor’.

“Saya ulang, ini bukan penanda aras dan tak perlu pun,” katanya menerusi satu perkongsian di laman Instagram.

Menyedari risiko yang diambil, Beto mengambil inisiatif untuk mempelajari ilmu dan teknik aksi lagak ngeri itu terlebih dahulu, termasuk pengawasan pakar bidang terebut.

Dek kerana bakat dan keberaniannya, Beto meraih banyak pujian daripada rakan-rakan artis serta para peminat yang telah lama mengagumi pelakon filem “Istanbul Aku Datang” tersebut.

Dalam pada itu, Beto menzahirkan penghargaan kepada orang ramai yang sentiasa menyokong dan mendoakan kesejahteraannya.