Resepi edisi tradisional! Tak dapat dinafikan kuih moden semakin banyak dijual ketika ini namun kuih tradisional pula semakin berkurangan dan hanya yang popular sahaja seperti karipap, seri muka, donut dan beberapa lagi.

Bagaimanapun hari ini Miss Mynah nak kongsi dengan anda resepi Belebat Keledek Oren. Bagi anda yang tidak pernah makan kuih ini anda pasti akan suka kerana rasanya lemak manis. Jadi jika anda ingin buat sendiri ikut sahaja resepi seperti di bawah ini.

Bahan-bahan:

2 cawan tepung beras
1 cawan tepung jagung (pilihan)
4 cawan santan
3/4 cawan gula
1 sk garam
1/2 kg keledek oren

Cara-cara:

1. Keledek dikupas dan dipotong dadu, basuh dan rendamkan (1/2 jam). Didihkan air, toskan keledek dan masukkan ke dalam loyang. Gaulkan dengan 1/2 sudu kecil garam dan kukus keledek selama 15 minit atau hingga masak (jangan sampai empuk).bila dah masak ketepikan.

2. Bancuhkan bahan-bahan lain dalam sebuah periuk.kacau rata hingga sebati.

3. Buka api dapur. buka perlahan sahaja dan kacau bancuhan hingga likat dan mula nak berketul. Masukkan keledek, kacau perlahan hingga berketul. Tutup api dapur.biarkan adunan sejuk.

4. Basuh daun pisang.layur daun di atas api dapur. Lapkan hingga bersih, potong daun pisang kepada bahagian kecil (lebih kurang besar tapak tangan).

5. Sudu kan adunan keledek ke dalam daun, bungkus seperti bungkusan nasi lemak dan susun ke dalam kukusan.

6. Didihkan air kukus kuih selama 10-12 minit. Bila dah masak, angkat dan biarkan sejuk sedap dimakan.

Selamat mencuba!

Untuk resepi menarik lain layari www.missmynah.com

📸: Resepi Masakan Instagram & Aliza Ali

#MissMynah #BelebatKeledekOren #artistsoninstagram #artismalaysia #artismalaysiaofficial #selebriti #selebgram #foodie #foodphotography #foodstagram #foodblogger  #resepimudah #makananviral #resepiPKP #aktivitidirumah #pkp #kitajagakita