Selain ikan, makanan laut yang menjadi kegemaran ramai dan harga ‘kayangan’ sudah semestinya sotong. Sotong boleh dimasak dalam pelbagai jenis seperti sotong bakar, sotong sambal atau kicap, celup tepung, sotong goreng telur masin dan bermacam lagi.

Bagaimanapun hari ini Miss Mynah nak kongsi dengan anda semua resepi Kari Sotong Pekat dan yang menariknya anda tidak perlu gunakan santan dalam masakan ini. Jadi ikut sahaja resepi seperti di bawah ini:

BAHAN-BAHAN:

1 kilo sotong (dibersihkan)

2 tangkai daun kari

1 biji bawang besar(dihiris)

3 ulas bawang putih(dihiris)

1 cm halia(dihiris)

3 sudu perahan asam jawa

1 buah tomato(dibelah 6)

Daun ketumbar(2-3 sudu besar)

Minyak masak secukupnya

Serbuk perasa

Garam

7 sudu besar Serbuk Kari ikan

Sedikit air

(Jadikan paste)

CARA-CARA:

1. Panaskan minyak didalam kuali, tumiskan bawang putih, bawang merah, halia dan daun kari. Masak sehingga sedikit keperangan

2. Kemudian masukkan paste rempah kari dan gaulkan sebati, masak sehingga pecah minyak(mengunakan api yang sederhana agar rempah masak dengan sekata dan warna rempah akan kelihatan cantik dan sentiasa kacau).

3. Apabila sudah pecah minyak, masukkan perahan air asam jawa dan kacau lagi sehingga minyak berwarna oren gelap.(Masih mengunakan API sederhana).

4)selepas itu,masukan sotong Yang telah dibersihkan tadi,masakkan seketika,

5. Akhir sekali, masukkan daun ketumbar dan tomato, serta perasakan dengan garam dan serbuk perasa.(boleh tambahkan cili merah dan cili hijau sebagai hiasan)tunggu sedikit kering dan tutup api.

6. Siap dihidang.

Selamat mencuba!

Untuk resepi menarik lain layari www.missmynah.com

📸: Resepi Sedap & Nurul Ateekah

#MissMynah #KariSotongPekat #artistsoninstagram #artismalaysia #artismalaysiaofficial #selebriti #selebgram #foodie #foodphotography #foodstagram #foodblogger  #resepimudah #makananviral #resepiPKP #aktivitidirumah #pkp #kitajagakita