Memandangkan rentas negeri sudah dibenarkan, pasti ramai yang mengambil peluang ini untuk balik kampung selepas lebih setahun tidak dapat berbuat demikian. Jadi bila dah berkumpul ramai-ramai ni mesti teringin nak makan beramai-ramai kan.

Dari anda dan keluarga makan di restoran yang sudah semestinya bil akan menjadi mahal, apa kata anda dan keluarga masak sendiri sahaja. Lagi ‘best’ makan beramai-ramai dengan lauk pauk dicampak sahaja di tengah-tengah meja makan seperti ‘shell out’.

Jadi hari ini Miss Mynah nak kongsi dengan anda resepi ‘shell out’ yang bukan sahaja sedap dan menjimatkan, tetapi anda dan keluarga boleh makan sepuas-puasnya.


Bahan A (Seafood Pilihan Hati Anggaran 2 Kilogram direbus seketika . Jika anggaran seafood kurang dari berat ini, boleh bahagikan sukatan bahan yang dikisar nanti)

– Ketam
– Udang
– Sotong
– Kupang
– Kerang

Bahan B (Dikisar)

– Cili Kering 20 batang – direbus terlebih dahulu
– 4 labu bawang besar
– 10 ulas bawang putih
– 2 inci halia
– 1 batang serai
– 1 inci belacan
– 1 genggam udang kering

Bahan C (Ditumis bersama bahan B yang dikisar)
– 5 tangkai daun kari – Ambil daunnya sahaja
– 5 biji cili padi – Dihiris halus
– 3 sudu besar sos tiram
– 2 sudu besar kicap manis
– 2 sudu besar gula
– 1 sudu besar serbuk pati ayam
– 1 sudu besar rempah kari ikan
– 2 batang serai – dititik
– 1 sudu teh lada hitam kisar

Bahan untuk menumis

– 50gram butter
– Sedikit minyak masak

Cara-cara:

1. Panaskan butter dan sedikit minyak.
2. Masukkan semua bahan B sehingga garing dan pecah minyak. Kemudian masukkan Bahan C satu persatu. Kacau hingga sebati . Boleh tambahkan baki air rebusan seafood tadi kalau taknak kuah terlalu pekat. Saya tak gunakan garam sebab dalam sos dan kicap dah ada rasa masin. 3. Tutup api dan masukkan seafood yang direbus tadi. Gaul rata dan sedia dihidang.

Tambahan – Sayur segar yang dikukus seperti brokoli, lobak merah, bunga kobis, jagung dan lain-lain mengikut citarasa masing-masing.

Selamat mencuba!

Untuk resepi menarik lain layari www.missmynah.com

📸: Resepi Mudah Instagram & Nur Faseha Ibrahim

#MissMynah #ShellOut #seafood #artistsoninstagram #artismalaysia #artismalaysiaofficial #selebriti #selebgram #foodie #foodphotography #foodstagram #foodblogger  #resepimudah #makananviral #resepiPKP #aktivitidirumah #pkp #kitajagakita