Selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan ‘travel bubble’ ke Langkawi pada 16 September dan kemudian pengumuman paling gembira buat seluruh rakyat apabila aktiviti rentas negeri dibenarkan sekaligus ramai yang teruja untuk balik ke kampung setelah sekian lama tidak dapat berbuat demikian.

Dalam pengumuman sama, kerajaan juga telah membenarkan rakyat Malaysia melakukan perjalanan ke luar negara tanpa perlu melalui My Travel Pass Jabatan Imigresen Malaysia (JIM). Pengumuman ini membuatkan ‘kaki travel’ mula ‘gatal kaki’ mahu melancong ke luar negara.

Jadi hari ini Miss Mynah ingin berkongsi dengan ‘kaki travel’ negara manakah yang menerima pelancong dari Malaysia.

Maldives

Bagi anda yang sudah muak dengan suasana bandar dan inginkan ketenangan air laut, Maldives adalah antara lokasi percutian untuk anda. Kecantikan alam semula jadi, di darat mahupun di dasar laut menjadi idaman sesiapa sahaja. Menariknya sekiranya anda sudah lengkap vaksin, anda tidak perlu menjalani kuarantin.

Switzerland

Collection Switzerland banner

Bagi sesiapa yang inginkan ketenangan dan amai damai rasanya Switzerland adalah tempat percutian untuk anda. Bagi anda yang ingin melancong ke sana anda hanya perlu lampirkan bukti sudah lengkap vaksin dengan vaksin yang diiktiraf di Switzerland.

Turki

turki

Negara Turki adalah salah sebuah negara yang sering menjadi pilihan pelancong dari Malaysia. Untuk pelancong dari Malaysia hanya perlu menyediakan bukti keputusan negative ujian RT-PCR yang diambil dalam tempoh 72 jam sebelum berlepas ke sana.

Belanda

Amsterdam Boats

Bagi kaki yang suka langgar SOP, negara Belanda adalah tempat anda kerana untuk melancong di sana anda hanya perlu lengkap vaksin dan menujukkan bukti keputusan negatif COVID-19. Menariknya di sana pihak kerajaan Belanda telah menghentikan peraturan penjarakan fizikal tetapi anda masih perlu memakai pelitup muka ketika berada di tempat awam.

Dubai, UAE

dubai
This picture taken on July 8, 2020 shows an aerial view of the Burj al-Arab hotel in the Gulf emirate of Dubai, during a government-organised helicopter tour. (Photo by KARIM SAHIB / AFP) (Photo by KARIM SAHIB/AFP via Getty Images)

Bagi kaki ‘shopping’  pasti rindu hendak ke Dubai kan kerana pengalaman membeli-belinya yang tiada bandingannya. Untuk ke sana anda hanya perlu melampirkan sijil keputusan negatif RT-PCR yang telah dilakukan dalam tempoh 72 jam sebelum berlepas untuk memohon visa pelancong.

Mesir

mesir

Mungkin tak ramai yang suka ke sana tetapi bagi ‘kaki travel’ Mesir adalah salah sebuah negara yang menjadi pilihan. Jadi bagi anda yang hendak ke sana anda hanya perlu lengkap vaksin sahaja dan tidak perlu tunjukkan keputusan ujian RT-PCR. Mudah kan.

Berikut adalah antara negara-negara lain yang menerima pelancong dari Malaysia:

– Brazil

– Kanada

 – United Kingdom

– Pakistan

– Amerika Syarikat

– UAE

– Jerman

– Ireland

– Finland

– Mexico

– Sepanyol