Pelakon Syafie Naswip memberi pesanan buat para peminatnya dan orang ramai agar berhenti memanggilnya dengan gelaran ‘retis’ (artis) kerana menganggap ia satu penghinaan terhadap kariernya.

Syafie, atau nama sebenarnya Mohd. Shafie Naswip, menjelaskan bahawa dia tidak berniat untuk mengguris hati mana-mana pihak ekoran perkongsiannya di laman Instagram itu.

“Minta maaf kalau status saya ini menyentak hati beberapa pihak. Saya cuma ingin tegaskan kalau boleh, jika ingin bergambar, menyapa saya atau berbalas komen di Instagram, elakkan menggunakan perkataan ‘retis’.

“Gelaran itu sedikit sebanyak seperti menghina pekerjaan saya,” katanya.

Sebaliknya, pelakon filem “Mukhsin” itu meminta para peminat dan orang ramai menggelarnya sebagai pelakon atau pemeran.

Tambah Syafie lagi, dia mengakui hatinya terguris setiap kali gelaran ‘retis’ itu digunakan kepadanya, namun hanya sekadar mampu tersenyum atau tidak memberi sebarang reaksi.

“Mungkin saya hanya senyum atau tidak memberi reaksi apa-apa. Tapi jujur setiap kali dialog itu diungkapkan, perkataan itu sangat mengguris hati saya. Harap anda semua memahami,” katanya.

Meninjau ke ruangan komen, rakan-rakan artis bersetuju dengan pesanan Syafie dan memuji keberaniannya untuk menyuarakan perkara tersebut setelah sekian lama.