Boleh dikatakan majoriti rakyat Malaysia membesar dengan lagu-lagu kumpulan Alleycats yang ditubuhkan sejak tahun 1969 oleh pasangan adik beradik Datuk David dan Loganathan (Loga) Arumugam.

Biarpun permulaan mereka hanya mendendangkan lagu di kelab malam, namun saban tahun populariti kumpulan yang berasal dari Pulau Pinang ini melonjak naik dan dianggap sebagai salah sebuah kumpulan muzik teragung dalam sejarah muzik Malaysia.

Sebelum penyanyi tempatan seperti Yuna dan Shila Amzah mencipta nama di persada antarabangsa, Alleycats terlebih dahulu telah mempunyai peminat antarabangsa susulan mengadakan persembahan di Thailand, Indonesia, Singapura selama lebih tiga dekad.

BB1gUvi3
Datuk David Arumugam terkenal dengan ‘trademark’ “Terima Kasih”

Malah setelah mengadakan persembahan di Hong Kong pada 1976, Alleycats berjaya menambat hati peminat di sana hingga tempoh kontrak mereka dilanjutkan serta membuat kemunculan dalam rancangan TVB (Television Broadcasts Limited of Hong Kong).

Sekembalinya ke Malaysia untuk mengadakan persembahan bersama para peminat tempatan, David akui terkejut dengan sambutan luar biasa di tanah air sendiri.

manja mag alley cats
Datuk David dan Loga warisi bakat ibu mereka

Menurut David dalam sebuah temu bual media, bakat dan jiwa seni beliau terutamanya dalam bidang muzik diwarisi daripada ibu mereka yang juga seorang penyanyi klasik Carnatic.

Selain David dan Loga, Alleycats turut dianggotai ahli lain iaitu Tan Chin Hock (dram), Shunmugam Arumugan (gitar), Chester Anthony Passerella (saksofon), Khoo Fook Sin dan Grenville Pereira (Gren) (keyboard) serta Frank Ong (bass).

page 38
Mendiang Loga Arumugam dan Allahyarham Abdul Rashid Abdullah (Frank Ong)

Bagaimanapun, kumpulan itu telah kehilangan dua ahli iaitu Loga yang meninggal dunia pada 4 Jun 2007, dan Frank atau nama Islam beliau Abdul Rashid Abdullah, yang meninggal dunia pada 26 Disember 2019, akibat penyakit barah paru-paru.

Sehingga kini, lagu-lagu mereka yang disifatkan sebagai ‘evergreen’ seperti “Andainya Aku Pergi Dulu”, “Suara Kekasih”, “Sekuntum Mawar Merah”, “Jika Kau Bercinta Lagi”, “Setahun Sudah Berlalu” dan “Sampaikan Salam Cintaku” masih diputarkan di stesen-stesen radio tempatan.

album ac
Alleycats kini mempunyai 29 buah album