Biarpun sudah dua tahun tidak berlakon, namun sehingga kini nama Amerul Affendi masih terpahat di hati para peminat dan meniti di bibir rakan-rakan selebriti.

Menurut Amerul, atau nama sebenarnya Mohd Amerul Affendi Mohd Mawardi, dia kini selesa mengerah tenaga dalam bidang pertanian dan penternakan kerbau yang telah lama diusahakan.

Terdahulu, Amerul pernah memberitahu bahawa bidang lakonan bukan lagi menjadi keutamaannya, sebaliknya hanya sekadar untuk melempiaskan hobi sahaja.

Bagaimanapun, pelakon itu tidak menolak perasaan rindu terhadap bidang lakonan yang diceburinya sejak tahun 2009.

“Dua tahun dah bercuti tak dapat nak layan hobi ini. Moga semua kawan-kawan yang bekerja dalam bidang kesenian dapat segera kembali bekerja,” katanya menerusi ciapan di laman Twitter.

Dalam perkembangan lain, Amerul dihujani pujian daripada peminat dan penonton susulan lakonan hebatnya dalam filem “Mencari Rahmat” yang kini ditayangkan di portal penstriman dalam talian Mubi.

Selain Amerul, filem arahan Al Jafree Md Yusop itu turut membariskan pelakon hebat tanah air seperti Namron, Sharifah Amani, Adibah Noor, Fauziah Nawi dan Nadia Aqilah.