Gara-gara berang dengan pembatalan penyertaan jaguh lontar peluru para negara Muhammad Ziyad Zolkefli di Paralimpik Tokyo semalam, netizen Malaysia mengadakan protes besar-besaran terhadap Ukraine.

Tindakan rakyat Malaysia memprotes dan mengecam sikap tidak profesional Ukraine, hingga pingat emas Ziyad ditarik balik, menyebabkan pejabat kedutaan negara itu di sini menutup sementara laman Facebook rasminya.

Duta Besar Ukraine di Malaysia Olexander Nechytaylo berkata, terdapat beberapa persoalan tentang keputusan jawatankuasa penganjur yang menyebabkan tercetusnya kontroversi itu dan berharap ia dapat diselesaikan dengan segera.

Pada masa yang sama, Olexander mengucapkan tahniah kepada Ziyad atas prestasinya yang luar biasa serta memecahkan rekod dunia dalam F20.

New duta
Tangkap layar perkongsian Olexander di Facebook sebelum ia dipadam
ukraine
Akaun Facebook Olexander juga ditutup buat sementara

Ziyad menerusi laman Instagram tampil memohon maaf atas kesulitan yang berlaku. Bagaimanapun, rakan-rakat atlet, artis dan rakyat Malaysia terus memberi kata-kata semangat serta menjelaskan segala yang berlaku bukan salahnya.

“Saya akan bangkit kembali. Terima kasih kerana memberi kata-kata semangat,” katanya.

Pembatalan penyertaan Ziyad menyaksikan peserta dari Ukraine, Maksym Koval yang sebelum ini menduduki tempat kedua, meraih pingat emas dengan catatan 17.34m sekali gus rekod baharu dunia.

Rakan senegaranya, Oleksandr Yarovyi yang melakukan balingan terbaik 17.30 pada percubaan ketiga, meraih pingat perak manakala gangsa milik Efstratios Nikolaidis yang melakukan balingan 15.93m.