Dunia sukan bola baling pantai dikejutkan apabila pasukan bola baling wanita Norway telah dikenakan denda kerana didakwa tidak mengenakan ‘pakaian sesuai’ ketika beraksi di Euro 2021. Apa yang membuatkan majoriti peminat sukan bola baling terkejut adalah apabila pasukan Norway dikenakan denda bukan kerana terlalu seksi tetapi sebaliknya.

2 13

Pasukan bola baling wanita Norway mengambil keputusan untuk tidak memakai ‘bikini-bottom’ sebaliknya mengenakan ‘shorts’. Susulan itu, pasukan itu telah dikenakan tindakan tataterbit oleh Persatuan Bola Baling Eropah.

3 10

Keputusan mendenda pasukan bola baling wanita Norway itu nyata mencetuskan kemarahan orang ramai termasuklah Menteri Kebudayaan Norway, Lene Westgaard-Halle yang membidas hukuman yang dikenakan selain meminta Persatuan Bola Baling Eropah untuk berhenti memaksa pemain memakai ‘bikini-bottom’ kerana ia memalukan dan sexist.

Sementara itu, isu berbeza dengan topik yang sama telah berlaku pada atlet-para padang Olivia Breen yang diminta untuk mengenakan ‘pakaian yang sesuai’ oleh Kejuaraan Inggeris apabila dia dikatakan mengenakan ‘briefs’ yang terlalu seksi.

4 8

Juara dunia dua kali itu telah meluahkan rasa tak puas hatinya di Twitter miliknya dengan berkata dia sudah bertahun lama memakai ‘briefs’ itu yang direka khas untuk dipakainya dalam pertandingan.

MissMynah pun keliru juga dengan apa yang berlaku dalam kedua-dua isu ini. Rasanya isu pakaian yang dikenakan tidak perlu dijadikan isu selagi ia tidak jauh menyimpang atau memberi kelebihan kepada sesuatu pihak. Apa pandangan korang?

📷: Norway Beach Hand Ball Woman Instagram & wionew

#MissMynah #bolabaling #beachhandballwoman #norway #viral #euro2021 #sports