Umum tahu bahawa genre seram sering menjadi pilihan para penerbit dan pengarah untuk ditonjolkan dalam sesebuah naskhah memandangkan ia adalah antara genre paling diminati para penonton.

Di Malaysia, kebanyakan genre seram lebih dibawa dalam filem berbanding drama bersiri, namun sesebuah naskhah itu mampu mencetus fenomena jika jalan ceritanya menarik.

Salah sebuah drama seram yang pernah mencetus fenomena suatu ketika dahulu adalah “Mata Ketiga” terbitan syarikat produksi Skop Productions Sdn. Bhd.

Buat makluman lanjut, drama adaptasi novel nukilan Zulkifli Ahmad Idrus ini hanya mempunyai 10 episod dan siri pertamanya ditayangkan pada 31 Oktober 2018, tetapi hanya menerusi platform penstriman TONTON.

Kini, pihak produksi menyiarkannya semula di kaca televisyen buat tontonan umum.

Diarahkan oleh C. Kumaresan, drama ini dibintangi barisan pelakon berbakat seperti Hafeez Mikail, Mustaqim Bahadon, Isyariana Azmi, Dayana Roza dan Fimie Don.

Sinopsis

Faizul, seorang pelajar universiti dikurniakan anugerah istimewa yang membolehkannya berkomunikasi dengan alam mistik. Pengembaraan bermula apabila Faizul dan empat kawan baiknya menyertai ekspedisi hutan yang diketuai oleh Profesor Mazlan.

Mata Ketiga 2

Faizul yang lebih arif mengenai ilmu hutan menasihati rakan-rakannya untuk mematuhi pantang larang ketika berada di dalam hutan. Malangnya, nasihat itu tidak diendahkan dan menjadi lebih teruk apabila Farah dirasuk. Semenjak kejadian itu, Faizul cuba mencari kebenaran mengenai mata ketiganya.

Mata Ketiga 3

“Mata Ketiga” kini kembali ‘menghantui’ anda pada setiap Isnin hingga Khamis, jam 10.30 malam di saluran TV3.

Mata Ketiga