Selepas mencipta fenomena pada tahun lalu, Astro kembali untuk mempersembahkan kisah yang berani dan menyentuh isu sensitif menerusi siri premium Astro Originals terbaharu berjudul “Project; Exit”.

Siri terbitan Astro Shaw bersama Telltale Studios Sdn Bhd ini membawa topik remaja di pusat pemulihan akhlak yang berhadapan dengan pelbagai isu termasuk isu kesihatan mental yang semakin membimbangkan di Malaysia.

Menurut laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) tahun 2023, 1 daripada 4 remaja Malaysia bergelut dengan kemurungan dan 1 daripada 10 pernah berdepan dengan percubaan membunuh diri, dengan majoritinya adalah remaja perempuan.

Idea asal siri premium ini dicetuskan oleh Zulaikha Zakaria, juga merupakan pengarah yang menyambung karyanya daripada kejayaan siri premium “Projek: Anchor SPM” dan “Projek: High Council” dari francais ‘Project Universe’.

ASTRO 7928
Zulaikha Zakaria ingin terokai isu kesihatan mental yang semakin meningkat

Mengulas tentang peranannya dalam menyambung francais terkenal ini, Zulaikha berkata, dia terinspirasi untuk menghasilkan “Project: Exit” sebagai respons terhadap cabaran mental yang dihadapi oleh ramai individu di sekelilingnya.

“Walaupun perbincangan mengenai isu kesihatan mental semakin meningkat, ia masih merupakan topik sensitif di Malaysia. Matlamat saya adalah untuk meneroka isu ini dengan cara yang memberi makna tanpa menimbulkan ketakutan dalam kalangan penonton.

“Perjalanan mengarahkan projek ini mempunyai banyak cabaran, terutamanya dalam menyampaikan tema yang berat sambil mengambil kira emosi dan pengalaman lalu pelakon.

“Saya berharap “Project: Exit” dapat menggalakkan penonton untuk mendalami topik kesihatan mental, sekaligus membina pemahaman dan empati terhadap mereka yang berjuang dengan isu serupa,” katanya.

ASTRO 8142
Barisan pelakon utama “Project: Exit”

Siri 6 episod ini mengikuti perjalanan Jannah, seorang perempuan yang dihantar ke pusat pemulihan akhlak dipanggil INSAN selepas gagal dalam percubaan untuk membunuh dirinya. Di INSAN, dia menemui diari arwah bapanya yang membongkar segala rahsia mengenai tempat tersebut, serta rancangan untuk melarikan diri daripada kakitangan yang menjaga dan kawalan ketat yang ada.

Jannah kemudiannya bertemu Hadi, seorang lelaki dengan Fibrosis sista, dan dua rakan lain bernama Ucop dan Amy yang berkomplot untuk bersama-sama melarikan diri berdasarkan diari arwah bapanya yang dulu juga pernah merancang untuk melarikan diri di tempat yang sama.

Siri ini dibintangi barisan pelakon berbakat tanah air seperti Shasha Abedul, Mierul Aiman, Naim Daniel, Kimberly Chuah, Nabila Huda, Tengku Nur Kamalia, Farah Ahmad dan ramai lagi.

Episod 1 hingga 4 “Project: Exit” akan mula bersiaran pada 1 November 2024 secara sekaligus menerusi On Demand di Astro Ultra/Ulti box, Astro GO dan sooka, manakala episod 5 dan 6 akan bersiaran pada 15 November 2024 di platform yang sama.