Mengenangkan cabaran para wanita bergelar ibu dan isteri yang banyak berkorban demi membesarkan anak-anak, pelakon Uqasha Senrose meminta para suami untuk menghargai penat lelah isteri.

Uqasha, atau nama sebenarnya Nik Zaris Uqasha Nik Sen, yang kini bergelar ibu berkata, pengorbanan para isteri yang membesarkan anak-anak sendirian tanpa bantuan sesiapa adalah sangat besar.

“Kepada semua suami-suami, hargailah isteri anda. Besar pengorbanan isteri yang membesarkan anak tanpa pertolongan sesiapa. Yang tidak cukup tidur, yang basuh baju anak, lipat baju anak susun baju anak. Basuh botol susu, buat susu.

“Tidur sampai hendak patah pinggang, nak makan pun hanya untuk alas perut. Nak masuk tandas pun kena pegang anak, kalau letak anak menangis. Hendak mandi pun tak sempat, takut anak menangis.

“Bagi yang ada pembantu, alhamdulillah, bagi yang mengasuh sendiri ingatlah bahawa sangat besar pahalanya,” katanya menerusi perkongsian di laman Instagram.

Menerusi perkongsian sama, isteri kepada pelakon Kamal Adli itu meluahkan rasa sebak apabila puteri sulungnya, Hawra Uqaira kini memasuki usia enam bulan.

“Tiba-tiba rasa sebak sangat, tak sangka saya dah melalui fasa mengandung sembilan bulan, merasai apa itu sakit melahirkan, berpantang dan membesarkan anak sampai dah nak masuk enam bulan.

“Saya belajar macam-macam perkara untuk membesarkan dan memberikan yang terbaik untuk anak. Awak adalah hati dan jiwa ibu, sayang,” ujarnya.

Uqasha turut menitipkan doa buat anaknya agar menjadi anak solehah dan taat pada perintah Allah, sentiasa berada dalam lindungan Allah, berbakti pada ibu ayah dan agama serta menjadi anak yang berjaya di dunia dan akhirat.

Uqasha dan Kamal mendirikan rumah tangga pada 5 November 2021 selepas dua tahun bercinta. Hasil perkahwinan, pasangan itu dikurniakan seorang cahaya mata perempuan, Hawra Uqaira yang dilahirkan pada April lalu.