Filem Singapura “La Luna” terpilih mewakili Singapura bagi kategori Filem Cereka Antarabangsa Terbaik di Anugerah Akademi (Oscar) Ke-97 pada tahun depan.

Penguasa Pembangunan Infokom Media Singapura (IMDA) dalam satu kenyataan berkata, penerbitan bersama Singapura-Malaysia itu dipilih oleh jawatankuasa pemilihan yang terdiri daripada Ahli Jawatankuasa Penasihat Suruhanjaya Filem Singapura (SFC).

Pelakon utamanya, Sharifah Amani memanjat rasa syukur atas pengiktirafan itu dan tidak menyangka filem “La Luna” menjadi wakil Singapura ke anugerah berprestij tersebut.

“Syukur alhamdulillah. Terima kasih Singapura. “La Luna” telah dipilih untuk mewakili Singapura ke Oscar.

“Menjayakan watak Hani Abdullah adalah suatu pengalaman yang sangat peribadi bagi saya dan melihat ia diiktiraf oleh Singapura sebagai pemilihan rasmi mereka untuk ke Oscar adalah ibarat mimpi jadi kenyataan.

“Setiap filem ada nyawanya tersendiri dan “La Luna” adalah sebuah karya yang lahir daripada semangat dan kerja keras semua yang terlibat.

“Pengiktirafan ini adalah untuk kita semua yang percaya akan kuasa penceritaan yang merapatkan jurang. Saya benar-benar bersyukur dan teruja menantikan apa yang mendatang,” katanya.,” katanya menerusi perkongsian di laman Instagram.

Dalam perkongsian sama, Amani turut menzahirkan penghargaan buat semua pihak yang terlibat dalam menjayakan filem arahan M. Raihan Halim tersebut.

Terdahulu, filem ini membuat tayangan perdana dunia di Festival Filem Antarabangsa Tokyo di bawah Seksyen Masa Depan Asia dan menyertai Festival Filem Asia Jogja-Netpac pada tahun lalu.

“La Luna” turut dipilih sebagai filem penutup di Festival Filem Antarabangsa Rotterdam dan ditayangkan dalam seksyen Panorama Antarabangsa di Festival Filem Antarabangsa Shanghai awal tahun ini.

Selain Amani, filem ini turut menampilkan barisan pelakon Malaysia dan Singapura seperti Shaheizy Sam, Nadiya Nisaa, Iedil Dzuhri Alaudin, Hisyam Hamid, Wan Hanafi Su, Namron, Farah Ahmad dan ramai lagi.