Kisah legenda urban ‘paku’ Tanah Jawa Gunung Tidar di bahagian selatan Kota Magelang, Jawa Tengah mencetus inspirasi kepada syarikat produksi Armani Entertainment Sdn Bhd untuk menghasilkan filem seram berjudul “Paku Tanah Jawa”.

Penerbit Eksekutif, Datuk KK Chua berkata, idea untuk menerbitkan filem tersebut timbul setelah mengetahui kisah-kisah misteri dalam kalangan masyarakat yang menghuni kawasan Gunung Tidar.

“Saya tertarik dengan kisah legenda urban yang diceritakan sehingga ia memberi inspirasi buat saya untuk menerbitkan sebuah naskhah seram.

“Apa yang menarik, ia bukan sekadar filem mistik semata-mata, malah turut mengangkat budaya Sinden dan Sugihan,” ujarnya.

Dalam pada itu, KK Chua memberitahu filem tersebut juga cukup istimewa apabila membabitkan gandingan kerjasama dua negara iaitu Malaysia dan Indonesia.

“Jadi, untuk barisan pelakon pula, kami telah memilih pelakon kedua-dua negara yang cukup terkenal dan ia adalah antara tarikan dalam filem ini,” jelasnya.

Bercerita lanjut mengenai proses pembikinan pula, penggambaran filem ini bermula pada Mei 2023 dan berlangsung selama 14 hari di kawasan hutan yang terletak di Kota Jogjakarta.

“Kalau ditanya tentang gangguan pula, sudah tentu ada unsur-unsur mistik yang berlaku. Namun, penggambaran tetap berjalan seperti biasa.

“Lagipun, ada babak-babak ritual yang dilakonkan, tambahan pula kebanyakan penggambaran dilakukan di dalam hutan,” jelasnya.

Pada masa yang sama, KK Chua juga cukup optimis filem “Paku Tanah Jawa” akan mendapat sambutan baik penonton di Malaysia. Di Indonesia, tayangan filem ini sudah mencecah 430 ribu penonton dengan kutipan RM6.45 juta.

“Selain genre seram antara yang menjadi kegemaran penonton, saya percaya penonton akan tertarik dengan jalan cerita yang dipaparkan,” ujarnya.

Dibintangi barisan pelakon seperti Masayu Anastasia, Gisellma Firmansyah, MK K-Clique, Hasif Upin dan Wafda Saifan Lubis, filem “Paku Tanah Jawa” akan menemui penonton di pawagam seluruh negara mulai 27 Jun 2024.