Filem “Abang Adik” sekali mencipta sejarah tersendiri apabila dipilih mewakili Malaysia ke Anugerah Akademi Ke-97 bagi kategori Filem Cereka Antarabangsa pada Mac tahun hadapan.

Menerusi kenyataan yang dikeluarkan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), pemilihan filem itu merupakan hasil beberapa siri penilaian Jawatankuasa Pemilihan Filem (JKPF) FINAS yang terdiri daripada barisan profesional dalam bidang perfileman dan pematuhan syarat penyertaan ditetapkan oleh penganjur.

“Filem terbitan More Entertainments Sdn Bhd ini merangkul 19 anugerah antarabangsa, sekali gus satu pencapaian yang membuktikan filem Malaysia mampu bersaing dan menyerlah di peringkat global.

“Antara pencapaian tertinggi adalah Anugerah Filem Terbaik, Festival Filem Asia New York (Uncaged Competition Ke-22) dan merangkul Golden Mulberry, Black Dragon Critics Award serta White Mulberry Award untuk Filem Cereka Terbaik di Far East Film Festival Ke-25 di Udine, Itali.

“Di peringkat tempatan, filem ini mencatatkan kemenangan di Malaysia Global Golden Awards (MGGA) 2024 dengan meraih trofi Pelakon Lelaki Terbaik dan Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik,” kata kenyataan itu.

Sehubungan dengan itu, FINAS berharap perkembangan positif dalam penghasilan filem tempatan bernilai tinggi dapat diteruskan bagi memperkukuh industri perfileman negara di persada antarabangsa.

Terdahulu, filem “Abang Adik” mencatatkan kejayaan luar biasa di China apabila diiktiraf di Festival Filem First serta meraih kutipan sebanyak RM2.2 juta selepas 11 hari ditayangkan di pawagam negara tersebut.

“Abang Adik” mencetus fenomena tahun lalu dengan kutipan pecah panggung RM14.6 juta di Taiwan dan RM1.55 juta di Hong Kong, menjadikannya filem Malaysia pertama yang mencatatkan rekod tayangan tertinggi.

Di Malaysia pula, filem ini berjaya mencatat kutipan RM5.7 juta ketika ditayangkan pada Disember tahun lalu.

Selain itu, filem “Abang Adik” turut menerima pengiktirafan di Festival Filem Antarabangsa Fribourg ke-37, Switzerland.

“Abang Adik” yang menggandingkan pelakon Malaysia, Jack Tan dan pelakon Taiwan, Wu Kang Ren ini menceritakan kehidupan dua anak yatim piatu yang hidup tanpa dokumen dan tinggal di Pudu, Kuala Lumpur.