Pembabitannya dalam filem “Takluk: Lahad Datu” ternyata meninggalkan seribu satu kenangan dan pengalaman penuh cabaran buat pelakon Syafiq Kyle.

Menurut Syafiq, atau nama sebenarnya Mohd Syafiq Shamim Abdul Razak, dia bersama pelakon lain perlu menjalani latihan selama seminggu bersama pasukan Komando VAT69 di Ulu Kinta, Perak, sebagai persiapan menjayakan filem tersebut.

Syafiq menyifatkan latihan itu amat sukar dan mencabar, namun pada masa yang sama memberi semangat kepadanya untuk menjalani penggambaran di lokasi sebenar di Lahad Datu, Sabah.

“Saya dan pelakon lain dilayan betul-betul macam budak baharu jadi komando. Latihan sangat agresif dan tegang. Ia sukar, tetapi perlu demi memastikan kami mempunyai persediaan cukup.

“Kami menjalani penggambaran di lokasi sebenar. Kalau anda pernah pergi ke Kampung Air, ia bukan satu tempat yang selesa.

“Dengan persediaan latihan yang kami sudah lakukan, ia membuatkan kami lebih bersedia untuk berada di sana, lebih-lebih lagi dalam keadaan cuaca tidak menentu seperti angin kencang, hujan atau panas,” katanya.

batch kga2IMG 5936

Syafiq bersama barisan pelakon “Takluk: Lahad Datu dan pengarah, Zulkarnain Azhar, ditemui pada majlis sidang media dan pratonton filem itu di GSC Mid Valley Megamall, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Tambah Syafiq lagi, antara pengalaman paling berharga dan tidak dapat dilupakannya adalah diberi peluang untuk mengetuai serta memberi kata-kata semangat kepada pasukannya di hadapan anggota VAT69 sebenar.

Malah pelakon itu turut menerima tunjuk ajar dan perkongsian daripada anggota VAT69, yang pernah bertempur dengan pengganas Sulu, untuk lebih menghayati wataknya sebagai DSP Zambri.

“Dalam filem ini, saya perlu beri arahan dan kata-kata semangat di hadapan komando sebenar. Itu satu cabaran. Saya bersyukur kerana komando sangat baik dan tidak lokek memberikan sumbang saran untuk menjayakan watak.

“Saya juga dengar sendiri pendedahan dan pengalaman mereka semasa terjadinya krisis itu, tetapi saya tidak boleh kongsi kerana sensitif. Apa yang boleh saya katakan, semangat dan pengorbanan mereka penting kita bawa ke layar perak,” katanya.

“Takluk: Lahad Datu” ditayangkan di pawagam seluruh negara sejak 22 Ogos 2024 lalu dan kini telah mencecah kutipan sebanyak RM16.5 juta selepas 12 hari tayangan.

Selain Syafiq, filem ini turut dibintangi Kamal Adli, Fikry Ibrahim, Anding Indrawani, Eman Manan, Riezman Khuzaimi, Josiah Hogan, Ayez Shaukat, Fad Anuar, Adam Corrie Lee, Mustaqim Bahadon, dan Zarul Umbrella.