Berang dengan tindakan segelintir wargamaya yang menyunting foto isterinya, Nur Dhabitah Sabri, yang juga atlet terjun negara, pelakon, pengacara dan pelawak, Jiggy, nekad untuk mengambil tindakan undang-undang.

Menerusi perkongsian di laman Instagram Story baru-baru ini, Jiggy meluahkan kemarahan terhadap kelakuan pihak tidak bertanggungjawab yang dianggap keterlaluan itu.

“Berdasarkan kenyataan pengawai penyiasat dan peguam, surat saman sudah dikeluarkan kepada individu terbabit. Saya tetap akan teruskan tindakan ini kerana apa yang dia lakukan sangat keterlaluan.

“Sanggup menyunting dan memuatnaik gambar tidak senonoh isteri saya, sedangkan Nur Dhabitah ketika itu berusaha dan berjuang untuk negara. Ada dua keping gambar sampai ke tangan saya sejak Nur Dhabitah layak mara ke separuh akhir,” katanya.

Menurut pemilik nama sebenar Mohammad Aizat Ahmad Nazri itu, dia masih boleh menahan sabar terhadap kecaman yang dilemparkan pada isterinya, namun tindakan menyunting foto Nur Dhabitah telah melampaui batas.

“Saya tidak mampu menghalang sudut pandang seseorang terhadap Nur Dhabitah, tapi apabila sanggup menyunting gambar isteri saya jadi tidak senonoh, itu bukan perkara yang boleh dipandang remeh lagi,” tegasnya.

Sehubungan dengan itu, Jiggy berharap perkara berkenaan dapat dijadikan pengajaran kepada seluruh pengguna media sosial agar tidak sewenang-wenangnya bersikap keterlaluan.

“Tindakan undang-undang ini diharap dapat mengingatkan segelintir pengguna media sosial bahawa mereka tidak boleh sewenang-wenangnya bersikap keterlaluan dan menghina orang lain,” tegasnya lagi.

Biarpun akaun yang menyebarkan foto suntingan Nur Dhabitah telah lesap dari media sosial, namun Jiggy akan mendapatkan bantuan daripada pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat (KPWKM).

Terdahulu, Nur Dhabitah telah mara ke peringkat akhir acara 3 meter papan anjal wanita di temasya sukan Olimpik Paris 2024, namun gagal membawa pulang pingat.