Gara-gara ingin mengambil gambar perkahwinan, sepasang pengantin sanggup membahayakan nyawa sehingga hampir dilanggar kereta api di Jambatan Kereta Api Guillemard, Tanah Merah, Kelantan.

Menerusi video yang tular di laman sosial, pasangan pengantin itu bersama jurugambar mereka cuba beredar dari landasan berkenaan selepas sebuah kereta api menghampiri dan membunyikan hon bagi memberi amaran bahaya.

Bagaimanapun, kereta api tersebut terpaksa diberhentikan bagi mengelakkan kemalangan kerana pergerakan pasangan pengantin itu dilihat agak perlahan.

Sumber: yahobravo TikTok

Tindakan pasangan pengantin dan jurugambar tersebut menimbulkan rasa kurang senang dalam kalangan wargamaya memandangkan ia boleh mendatangkan masalah kepada pengendali Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).

453877745 18033074153476283 4547173225132563345 n

Susulan insiden itu, Perbadanan Aset Keretapi (RAC) Malaysia telah mengeluarkan kenyataan mengenai larangan menceroboh landasan kereta api.

Menurut RAC, tindakan tersebut adalah satu bentuk kesalahan di bawah Seksyen 126 Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 (Akta 715) mengenai kesalahan bagi menceroboh mana-mana premis kereta api.

“Perbadanan Aset Keretapi (RAC) mengambil serius satu hantaran video yang telah tular mengenai kejadian tren penumpang yang terpaksa berhenti disebabkan tindakan sepasang pengantin mengambil gambar di atas Jambatan Kereta Api Guillemard di Tanah Merah, Kelantan baru-baru ini.

“Mana-mana orang yang menceroboh suatu kereta api atau mana-mana premis kereta api melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi lima ratus ringgit dan, jika mana-mana orang sedemikian enggan untuk meninggalkan kereta api atau premis kereta api itu apabila diminta untuk berbuat demikian oleh pegawai kereta api, dia melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi satu ribu ringgit, dan boleh dikeluarkan dengan serta-merta dari kereta api atau premis kereta api itu,” ujar pihak RAC.

Terdahulu, Jambatan Kereta Api Guillemard, yang merupakan jambatan terpanjang dan tertua di Kelantan, sering menjadi lokasi tumpuan ramai pengantin dan jurugambar.