Pelakon meningkat naik, Jack Tan perlu membuat persiapan selama enam bulan demi menjayakan watak atlet paralimpik badminton, Cheah Liek Hou menerusi filem terbaharunya, “Gold”, arahan Adrian Teh.

Menurut Jack, dia menerima tawaran Adrian untuk membintangi filem “Gold” kerana ingin mencuba sesuatu yang baharu dalam kerjaya lakonannya.

“Ketika Adrian pertama kali berkongsi perancangannya untuk menghasilkan filem mengenai Cheah Liek Hou, saya rasa teruja jika dapat terlibat sama dalam filem ini.

“Adrian beritahu bahawa saya perlu berlatih seperti seorang atlet badminton yang profesional, jadi saya bekerja keras selama tiga bulan dengan bantuan bekas atlet skuad kebangsaan, Adelle Ng, sebagai jurulatih.

“Selepas terlibat dengan filem ini, barulah saya tahu segala teknik asas badminton seperti cara memegang raket dan memukul bulu tangkis.

“Jujurnya saya memang rasa agak gusar kerana nak bawa watak Cheah Liek Hou bukannya mudah, dia seorang juara. Tetapi sebagai seorang pelakon saya perlu bawakan kelainan dari Cheah Liek Hou yang sebenar untuk jayakan filem ini,” katanya.

Jack ditemui pada malam gala tayangan perdana dan sidang media filem “Gold” yang berlangsung di GSC Aurum The Exchange TRX, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

batch kgajackt
Jack Tan akui tidak mudah untuk melakonkan watak Cheah Liek Hou

Tambah Jack lagi, dia tidak dapat lari daripada mengalami kecederaan ketika berlatih bermain badminton, namun menganggap ia perkara biasa berbanding atlet-atlet negara yang berdepan cabaran lebih besar.

Selain menguasai badminton, Jack juga perlu menambah dan menurunkan berat badan dalam tempoh enam bulan persiapannya bagi menepati watak Cheah Liek Hou.

“Ketika selesai filem “Abang Adik”, berat badan saya adalah 78 kilogram. Selepas berlatih badminton selama hampir tiga bulan, berat badan saya turun sehingga 67 kilogram.

“Setelah selesai penggambaran bahagian pertama, saya tambah semula berat badan saya selama tiga bulan lagi. Untuk penggambaran bahagian kedua, berat saya adalah 87 kilogram. Jadi jumlah berat saya bertambah sebanyak 20 kilogram,” katanya.

Dalam pada itu, Jack gembira apabila Cheah Liek Hou memuji lakonannya selepas menonton filem “Gold” dan berpendapat filem itu dapat memberi inspirasi kepada orang ramai untuk mengejar impian masing-masing.

“Cheah Liek Hou banyak memberi keyakinan kepada saya. Ketika saya menjalani latihan, dia ada juga mesej saya untuk bertanya khabar dan mengikuti perkembangan saya. Dia sangat gembira dengan hasil filem ini,” katanya.

Selain Jack, filem ini turut dibintangi Farid Kamil, Wan Raja, Fabian Loo, Freddie Ng, Josiah Hogan, Daniel Cheah, Yasmin Hani, Lynn Lim, Meeki Ng, serta penampilan istimewa Tony Eusoff, Nafiez Zaidi dan Ikhram Juhari.

“Gold” kini ditayangkan di pawagam sejak 11 Julai 2024.