Pengarah tersohor, Mamat Khalid menghembuskan nafas terakhir akibat serangan jantung ketika dalam perjalanan ke Hospital Slim River, Perak, jam 12.30 tengah malam tadi.

Khabar duka itu disahkan Setiausaha Agung Persatuan Seniman, Hafiz Nafiah.

“Allahyarham pengsan di Sarang Hub, tempat dia dan dibawa ke hospital dan disahkan meninggal dunia,” katanya yang dipetik dari Utusan Online.

Difahamkan arwah tidak sedarkan diri dan tergigit lidah hingga berdarah ketika sedang buat persembahan di kafe miliknya, Sarang Art Hub, Tanjung Malim.

Dalam pada itu, anak arwah, Amen Khalid memaklumkan bahawa jenazah arwah akan disembahyangkan di Masjid Sungai Rokam dan dikebumikan di Masjid Kg. Paloh, Ipoh, jam 11.00 pagi ini.

3D00AD90 DCFB 438A AC2B 28B187A81755

Antara naskhah hebat yang dihasilkan oleh Mamat atau nama sebenarnya Mohamad Mohamad Khalid ialah “Zombi Kampung Pisang”, “Kala Malam Bulan Mengambang”, “Man Laksa”, siri filem “Hantu Kak Limah”, siri filem “Rock”, “18 Puasa Di Kampong Pisang” dan “Kampong Pisang Bersiri-siri”.

Skype Picture 2021 10 24T01 46 09 977Z

Pemergian arwah ternyata meninggalkan kesan terhadap industri seni tanah air, rakan-rakan selebriti serta para peminat yang sentiasa menyokong karya arwah sejak era 1990-an.

Arwah meninggalkan seorang balu, Hasmah Hassan dan lima orang anak.